Iedere doordeweekse ochtend is het een drukte van belang in de Bomenbuurt. Winkels worden bevoorraad en ingeruimd voor de dag, ouders brengen kinderen naar school, jongeren vinden de weg naar hun lesgebouw en dan zijn er nog automobilisten die de Bomenbuurt gebruiken als sluiproute. Aan deze laatste groep besteed ik een volgende keer wat meer aandacht. Mij gaat het dit keer om ‘de fietsers’, want die groep is enorm. En divers.
Fietsen zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Behalve race exemplaren kom ik die iedere morgen tegen op de Thomsonlaan, Pijnboomstraat en Valkenboskade, de route die ik te voet ga om mijn dochter naar school te brengen. Mijn favoriete fietsers zijn de middelbare scholieren die met minimaal 3 naast elkaar rijden. Het fietsen lijkt de proloog voor de rest van de schooldag. Alles wordt op hoog volume en in volle vaart besproken bij een traag traptempo. De focus van deze groep is op elkaar en niet op de omgeving.
Een andere groep bestaat uit ouders met zelf fietsende kinderen. De koters hebben een focus op het fietsen én het verhaal dat ze per se aan mama of papa moeten vertellen. Het leukste is als 2 kinderen tegelijkertijd iets kwijt willen. Ik bewonder de fietsende ouders die volgens mij geen enkele focus kunnen hebben omdat ze, als een verkeersleider op Schiphol, duizend-en-een dingen in de omgeving in de gaten moeten houden om met hun kroost veilig aan te komen. Deze categorie fietst naast elkaar, soms de kinderen achter elkaar voor hun ouder. Het tempo van deze roedels wordt bepaald door de langzaamste in het gezelschap.
Snelheid en focus blijkt in overvloed aanwezig bij de andere groepen. De ouders op bakfietsen met of zonder accu, de elektrische fietsen of met alleen trappers vliegen zo snel mogelijk naar school, werk of huis; kennelijk willen ze niet op straat of onderweg zijn.
Mij lijkt het wel wat om via Operatie Bomenbuurt de Thomsonlaan, Valkenboskade en Pijnboomstraat te voorzien van rijstroken voor deze diverse gezelschappen. Iedere groep een eigen baan zodat de onderlinge fietsverschillen nooit tot problemen leiden. Volgens mij betekent dat ook meteen het einde van de Bomenbuurt als sluiproute voor auto’s.
Bekijk hier meer over
Bomenbuurt DEELt.