Voorzitter Jonneke opent de bijeenkomst. Hopelijk laten de microfoons ons deze keer niet in de steek! Vandaag gaan we de wijk in, en in de middag maken jullie de eerste schetsen van hoe jullie denken dat die er na de vervanging van het riool eruit moet zien. Denk daarbij opnieuw aan de gespreks- regels.
Door landschapsarchitect Klaas Hilverda, ingenieursbureau Gemeente Den Haag
De wandelingen door de wijk zijn straks aan de hand van verschillende onderwerpen waar Klaas in het kort wat over zal vertellen. Het doel is dat iedereen straks een goede keuze kan maken in waar die mee wil wandelen. Deze onderwerpen, of thema’s, staan ook in de ‘Visie herinrichting Bomenbuurt’ uit 2021. Deze is samen gemaakt door bewoners en de gemeente (zie het online platform Publieke Dialogen). Hierin zijn verschillende kaarten gemaakt die gaan over deze thema’s.
Kaart 1: bijzondere plekken. Dit zijn plekken in de buurt waar ruimte lijkt te zijn voor het realiseren van plannen, bijvoorbeeld een grote boom of een bankje, of een evenementenplein. Hierop staan onder anderen het Thomsonplein, de middenberm van de Ieplaan en het Valkenbosplein.
Kaart 2: identiteit. De opzet van de wijk is bedacht door de architect Berlage. Deze kaart benadrukt de plekken waar in de buurt verbeteringen doorgevoerd kunnen worden om deze architectuur beter tot z’n recht te laten komen.
Kaart 3: Groen. Hier wordt weergeven welke straten structureel vergroend kunnen worden en welke plekken meer groen kunnen gebruiken. De ambitie van de gemeente is namelijk om in elke straat minimaal één boom te hebben staan. Hierbij wordt vergroenen belangrijker gevonden dan het behouden van alle parkeerruimte. Op de kaart zijn onder andere de Pijnboomstraat, de Cypresstraat en het plein van de Europese School aangegeven hiervoor.
Kaart 4: Verblijven en ontmoeten. De ambitie van de gemeente is om in de Bomenbuurt 7 nieuwe plekken te realiseren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Denk daarbij aan het plaatsen van bankjes en eventueel speeltoestellen. Met sterren zijn deze plekken op de kaart aangegeven.
Kaart 5: activiteiten (spelen en evenementen). Deze kaart weergeeft plekken waar ruimte gemaakt kan worden voor spelen en evenementen. Sommige plekken zijn daar al voor bedoeld maar kunnen verbeterd worden, andere moeten nog aangelegd. Zo wordt op de kaart het Thomsonplein aangewezen als eventueel evenementenplein en het Beukplein als plek die opgeknapt kan worden. Mogelijke verbeteringen om het spelen te bevorderen zijn het aanleggen van bredere stoepen en watertappunten.
Kaart 6: verkeersveiligheid. Op deze kaart wordt aangegeven op welke plekken de verkeersveiligheid verbetert kan worden. Plekken die speciale aandacht vragen, zijn aangegeven met een cirkel. Hieronder valt de kruising van de Thomsonlaan met de Goudenregentstraat en van de Thomsonlaan met de Ieplaan.
Kaart 7: Mobiliteit. Op deze kaart staat aangegeven waar ruimte voor fiets -parkeren gemaakt kan worden. Dit staat aangegeven met het fietsicoontje. Onder andere het Thomsonplein en Valkenbosplein lijken hiervoor geschikt.
Kaart 8: Toekomstbestendigheid. In welke straten is de temperatuur hoger dan in omringende straten? En in welke straten is de waterafvoer niet optimaal, waardoor er gevaar is voor overstroming? Dit staat aangegeven in het kaartje voor klimaatadaptatie. Straten die hittestress (kunnen gaan) ervaren zijn bijvoorbeeld de Esdornstraat, de Cederstraat en de Hanenburglaan. De Acaiastraat en Egelantiersstraat kunnen te maken krijgen met wateroverlast.
Kaart 9: Samenvattende visiekaart. Dit is eigenlijk het verlanglijstje voor de buurt. Elke straat heeft een eigen kleur, die een bepaalde focus aangeeft. In de Thomsonstraat en de Ieplaan is dit bijvoorbeeld vergroenen. Bij de Pijnboomstraat speelt spelen en ontmoeten een rol.
Na het plenaire gedeelte wordt de groep verdeeld in 4 groepen. Iedereen kiest een thema dat hij of zij interessant vindt. Groen, verkeersveiligheid, parkeren of spelen & ontmoeten. Elk groepje krijgt een inleiding door een expert en gaat vervolgens samen met deze expert door de buurt wandelen. Daarbij worden foto’s gemaakt van plekken die als goed ervaren worden, en er worden notities gemaakt van leuke weetjes en knelpunten die de groep tegenkomt.
Hieronder staan de experts die het beraad van informatie hebben voorzien.
De wandelroutes zijn te vinden in de bibliotheek van publieke dialogen. Hier vind je ook de aandachtspunten die jullie tegenkwamen tijdens de zonnige wandeling.
Na de pauze verdelen deelnemers zich in vier groepen; brede woonstraat, smalle woonstraat, straat met middenberm en pleinen. Zo komen er in alle groepen weer mensen die een andere wandelroute hebben gelopen. Elke straat-typegroep splitst zich weer in twee. Zo gaan er per thema 2 kleine groepjes aan de slag. Elk met een uitsnede van de straat van bovenaf en een straatprofiel van de voorkant; de groep ‘pleinen’ met een overzichtskaart van de wijk. Op doorzichtig papier teken je hoe de ideale straatindeling eruitziet. Tot slot voegen de 2 kleine groepjes zich samen tot 1 groep binnen dat straatprofiel. Welke ideeën kwamen hierin overeen, en waarin zitten nog verschillen en discussiepunten voor de volgende keer?
Jonneke sluit bijeenkomst 2 af. Ze vertelt dat er op dit moment 4 voorstellen liggen, en dat tijdens de volgende bijeenkomst op zaterdag 9 november dezelfde groepjes met deze voorstellen verdergaan.
Die dag zijn buurtbewoners ook welkom om een kijkje te komen nemen en te horen waar het buurtberaad tot nu toe aan gewerkt heeft “als een soort open atelier”. Die buurtbewoners mogen ook feedback geven op de plannen. In de middag kunnen we met die feedback verder. Het is dus belangrijk om in gedachte te houden dat de plannen op het moment dat de buurt komt kijken nog niet af zijn.
Eén van de deelnemers vraagt of we wel allerlei plannen over groen aan de buurt moeten gaan
presenteren, alsnog niet duidelijk is wat de consequenties van deze plannen zijn. Veel van de plannen gaan namelijk ten koste van parkeerplekken. Jonneke merkt op dat dit inderdaad goed is om te benoemen als de buurtbewoners langskomen. Ook kan het een goed moment zijn om te peilen hoe de buurt aankijkt tegen deze kwestie.
Eén van de deelnemers merkte op dat het belangrijk is om niet alleen budget te reserveren voor de aanleg van nieuwe voorzieningen, maar ook voor het onderhouden van deze voorzieningen.
Een andere deelnemer zou het fijn vinden als er een enquête komt over autogebruik. Hierin kunnen buurtbewoners het aangeven of ze bereid zijn om zijn of haar auto weg te doen, als daar een passend alternatief voor is.
Als afsluiter vraagt één van de deelnemers zich af wat precies het eindproduct is dat we gaan opleveren. Jonneke antwoordt dat we niet met één ding hoeven te eindigen. Het kunnen een aantal uitgangspunten zijn bijvoorbeeld. Ook wordt gevraagd wat er gebeurt als het beraad het gevoel heeft nog niet klaar te zijn bij de laatste bijeenkomst. Als dat het geval is, wordt er met z’n allen gekeken hoe we dat gaan oplossen.
Mis niks en ontdek als eerste het laatste nieuws over je buurt! 🚀