Spring naar inhoud

Bomenbuurtberaad bijeenkomst 4

26 november 2024

Bekijk het verslag van bomenbuurtberaad bijeenkomst 4. 

Programma van de avond

  • Welkomstwoord en check- in
  • Praktische zaken (Schrijfgroep)
  • Vragen aan mobiliteitsadviseur Bob Brekelmans
  • Toelichting van landschapsarchitect Klaas Hilverda
  • Aan de slag met de adviezen
  • Presenteren van de adviezen

Het eindresultaat: de adviezen

We beginnen dit verslag met het belangrijkste nieuws: de adviezen die uit het bomenbuurtberaad zijn gekomen.

Smalle woonstraten

  • Eénrichtingsverkeer voor alle smalle straten.
  • Parkeeroptie is stoepparkeren. Het voordeel hiervan is dat je makkelijker iets kan veranderen in de wijk. De stoeptegels kunnen eruit gehaald worden en dan kan er een boom in.
  • Bomen verspringen.
  • Ondergrens van 5 bomen per 100 meter en maatwerk per straat mogelijk.
  • Geveltuinen stimuleren en handhaven.
  • Meer ruimtes voor fietsparkeren. Wel ervoor waken dat volle fietsnietjes niet de doorgang voor mensen met een rollator beperken.
  • Vergunningenplafond voor bedrijfsauto’s.
  • Alles valt of staat bij handhaving.

Brede woonstraten

  • Eénrichtingsverkeer voor alle smalle straten.
  • Parkeeroptie is stoepparkeren. Het voordeel hiervan is dat je makkelijker iets kan veranderen in de wijk. De stoeptegels kunnen eruit gehaald worden en dan kan er een boom in.
  • Bomen verspringen.
  • Ondergrens van 5 bomen per 100 meter en maatwerk per straat mogelijk.
  • Geveltuinen stimuleren en handhaven.
  • Meer ruimtes voor fietsparkeren. Wel ervoor waken dat volle fietsnietjes niet de doorgang voor mensen met een rollator beperken.
  • Vergunningenplafond voor bedrijfsauto’s.
  • Alles valt of staat bij handhaving.

Brede straten met middenberm

  • Groene parkeerplaatsen.
  • Alternatief voor overdekte fietsstalling: meer buurtstallingen (aansluiten bij bestaand initiatief).
  • Speel-/ontmoetingsplekken in middenberm ook voor tieners (bijvoorbeeld urban gym).
  • Ieplaan en Thomsonlaan onderdeel van ‘groene promenade’ samen met Hanenburglaan & Valkenboskade (focus op Ieplaan en Thomsonlaan).
  • Verbreden stoepen waar mogelijk voor zoveel mogelijk groen (bijvoorbeeld Japanse vijgen).
  • Historische lantarenpalen hebben de voorkeur.
  • Ieplaan twee rijen parkeren houden (1 per rijrichting).
  • Ieplaan van rijbaan smaller.
  • Klinkers voorkeur boven asfalt.
  • Ook aandacht voor wilde natuur i.p.v. alles aangeharkt.

Pleinen

  • Thomsonplein per de tekening (zie foto in Publieke Dialogen) (1 straat weg, vergroot evenement ruimte, wel met laad/los ruimte voor winkels).
  • Gemeente te bevestigen optimale verekersflow. Aandacht voor behoud parkeerplaatsen.
  • Beukplein: per de tekening. Houd wel rekening met alle punten van de reacties van buurtbewoners.
  • Kastanjeplein: brede haag weg. Houd de focus op spelen. Verbind met buurthuis Bolster. Behoud goede bankjes voor ouders ontmoeten. Balspel ruimte voor kleine kinderen. Behoud ping pong.
  • Valkenbos plein: per de tekening. Verbinding maken, tussen promenade Thomsonlaan, Ieplaan, weg tussen Valkenboschplen 1 t/m 11 veiliger maken, auto’s te gast.
  • Parkeren: probeer niet te veel parkeerplekken weg te halen. Indien nodig kan de uitbreiding pleinen worden verminderd om meer parkeerplekken te houden. Voorkeur voor klinkers ipv asfalt.

Bijzondere plekken

  • Zorg voor een duidelijke bestemming en daarmee een duidelijke routing door de bijzondere plekken te identificeren en te thematiseren. Dit zorgt voor een duidelijke herkenning.
  • Verversingskanaal: ecologie + park. Europese school: Sport + educatie. Entree wijk Ln v. Meer/Thomson: horeca + ontmoeten. Thomsonplein: hart van de buurt alle leeftijden -> muziek, podium, evenementen, bios etc. Kastanjeplein: sport + spel tot 12 jaar. Hanenburglaan tot Ln v. Meer: liniair park.
  • Iconografische verbinding tusssen de bijzondere plekken (zoals bijvoorbeeld de brandgrens in R’dam) door middel van thema’s.
  • Sta ook stil bij de kleine bijzondere plekken.
  • Fysieke wandelroute voor ouderen, kinderen en mindervaliden.

Bomenbuurtbreed

  • Bedrijfsuitritten, bedrijfsruimte inspecteren voor fietsenstallingen, groen, etc. Dus is bedrijf nog actief? Zo niet, dan parkeerplek voor uitrit gebruiken voor fietsvlonders of groen.
  • Vrijkomen grote bedrijfsruimtes gebruiken voor opzetten tot fietsenstalling/ scooters.
  • Voor ouderen, minder validen, kinderwagens bewoners. Gemeente actief stimuleren geen fietsen op de stoep te zetten en op handhaven.
  • Klimaatadaptatie- parkeren in straten zonder bomen goed op elkaar afstemmen.
  • Bedrijfsbussen? Het advies is vooruitlopend op de herinrichting om tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen. Bijvoorbeeld kruising pijnboomstraat – ieplaan en de situatie rondom scholen.

Bijeenkomst 4:

39 deelnemers zijn deze dinsdagavond 26 november bij elkaar gekomen om de laatste hand te leggen aan de adviezen en deze te presenteren. De avond begint met een gezamenlijk diner. Daarna volgt een welkomstwoordje van dagvoorzitter Jonneke en een kleine check-in. Die bestaat uit een kort gesprekje met een mede-bomenbuurtberader waarmee je nog niet zo veel hebt gesproken. Hoe is het om hier vanavond weer te zijn? Wat is je stemming? En wat wil je vanavond graag doen of bereiken?

Hoe verder? Jonneke begint met een kleine blik om de toekomst. Wat gaat er gebeuren nadat de deelnemers vanavond de Europese School verlaten? In januari 2025 wordt het

Hoe verder?

Jonneke begint met een kleine blik om de toekomst. Wat gaat er gebeuren nadat de deelnemers vanavond de Europese School verlaten? In januari 2025 wordt het eindadvies opgeleverd. In het voorjaar van 2025 stuurt het college de plannen naar de gemeenteraad. De raad beslist welke plannen uiteindelijk doorgevoerd gaan worden. Medio 2025 worden de plannen omgezet in ontwerpen en in 2027 is het zo ver. Dan worden de riolen aangepakt en gaat de grote verbouwing beginnen.

Vanuit de deelnemers wordt gevraag in welke vorm het eindadvies opgeleverd gaat worden. Dit is meteen een mooi bruggetje naar het volgende punt: de schrijfgroep.

Schrijfgroep

De schrijfgroep zorgt dat de adviezen worden voorzien van een inleiding en wellicht nog wat redactioneel werk zodat het verslag van het beraad is en compleet is. Bureau EMMA zorgt dat de groep een keer samenkomt en begeleidt de bijeenkomst. Meestal zijn dat er 2; een keer om de aanpak af te spreken en een keer om het af te stemmen en af te maken. In de schrijfgroep hebben zich opgegeven: Maarten, Peter, Cindy, Cocky en Daan.

Laatste toelichting over mobiliteit door Bob Brekelmans.

Bij de vorige bijeenkomst kwamen er veel vragen over mobiliteit, Jonneke stelt daarom een paar vragen uit vorige bijeenkomsten direct aan mobiliteitsadviseur Bob Brekelmans.

Heeft de gemeente Den Haag inzicht in het aandeel wijkvreemde parkeerders? En wat kunnen we zeggen over andere parkeermotieven?

Overdag, wanneer er geen betaald parkeren is, wordt er tussen de 20 en 30 procent van de bezette parkeerplekken in de Bomenbuurt bezet door mensen die niet uit de wijk komen. Het gaat hierbij dus om winkelend publiek en werknemers. Op het moment dat de parkeerdruk het hoogst is in de Bomenbuurt, namelijk de doordeweekse nacht, blijkt dat 0 procent van de geparkeerde auto’s afkomstig is van buiten de wijk. Dit wil zeggen dat de parkeerdruk 's nachts voornamelijk door bewoners zelf wordt veroorzaakt.

Parkeerdruk

Hoewel overdag 20 tot 30 procent van de bezette parkeerplekken in gebruik is door bezoekers en werknemers, is dit op zich geen groot probleem, aangezien de hoogste parkeerdruk op de doordeweekse nachten wordt gemeten. Uit het recente parkeerdrukonderzoek van 2024 is een hoge parkeerdruk van 87 procent gemeten.

Wanneer de parkeerdruk boven de 90 procent komt, ontstaat een niet wenselijke situatie in overeenstemming met het huidige parkeerbeleid van de gemeente Den Haag. In zo’n geval moeten bewoners vaak meerdere rondjes rijden voor ze een parkeerplek vinden of verder weg parkeren dan gebruikelijk.

In het deel van de Bomenbuurt dat met de rioolvervanging wordt opgepakt zijn in totaal 2749 parkeerplekken aanwezig, dit is exclusief straten zoals de Fahrenheitstraat, Segbroeklaan, Groot-Hertoginnenlaan, Goudenregenstraat en Laan van Meerdervoort. Op het drukste moment, de doordeweekse nacht, was bij de laatste parkeerdrukmeting 87 procent van de parkeerplekken bezet. In de huidige situatie is er dus 3% over tot de bovengrens van 90%. Dit staat gelijk aan +/- 82 parkeervakken.

Nieuw Parkeerbeleid

De gemeente werkt aan een nieuw parkeerbeleid voor de stad. Het nieuwe parkeerbeleid gaat het mogelijk maken om de parkeerdruk in de Bomenbuurt te verlichten. Zo kan bijvoorbeeld een vergunningenplafond worden geïmplementeerd. Zie ook RIS319386 “Voortgangsbrief uitvoering Parkeerstrategie 2024” voor meer informatie. In deze brief staat de werking van het vergunningenplafond en wat met de parkeerstrategie mogelijk wordt gemaakt verder toegelicht. Helaas kunnen we de effecten van de beschreven maatregelen nog niet volledig voorspellen.

Klaas gaf aan dat 5 tot 8 procent van de parkeerplekken zou verdwijnen in de plannen. Is dat voldoende voor mobiliteit?

Vanuit mobiliteit is het niet het doel om zoveel mogelijk parkeerplekken te verwijderen. Het doel van Operatie Bomenbuurt is om de straat terug te geven aan de wijk. Als inwoners wensen om parkeervakken om te zetten naar groen of speelruimte, wordt gekeken naar de mogelijkheden, maar dit heeft wel gevolgen voor bijvoorbeeld de parkeerdruk.

Wat gebeurt er als je de grens van 90 procent overschrijdt?

Als meer dan 90 procent van de parkeerplekken bezet is, kan het moeilijker worden om een parkeerplek te vinden. In dat geval is het wenselijk om maatregelen te treffen zoals een vergunningenplafond om verdere parkeerdruk tegen te gaan.

Mogen wij als beraad kiezer voor meer groen ten koste van die 90 procent?

Parkeren kan geen beperkende factor zijn met betrekking tot wat inwoners graag terug willen zien in hun straat/wijk. Echter is het wel van belang om de consequenties van zo’n keuze mee te krijgen.

Als ons advies is om meer ruimte aan groen te geven, kunnen we dan ook iets zeggen over het gewenste parkeerbeleid? Of staat mobiliteit hier los van?

Het nieuwe parkeerbeleid met hierbij het vergunningenplafond en andere aanvullende maatregelen valt breder dan de Bomenbuurt. Dit is een afweging die door de stad en politiek moet worden gemaakt. Het advies kan wel expliciet worden gemaakt, maar de uitvoering ligt bij de politiek.

Naar welke afdeling gaat het advies wat het burgerberaad geeft over de Bomenbuurt?

Jullie advies gaat naar de betrokken wethouders, zoals Robert Barker van openbare ruimte en Arjen Kapteijns van mobiliteit. Als het zwart op wit staat, moet de gemeente een antwoord formuleren.

Hoeveel sluipverkeer is er in de wijk?

De meldingen die de gemeente ontvangen heeft met betrekking tot sluipverkeer in de Bomenbuurt zijn met name gecentreerd rondom de Fahrenheitstraat, Ieplaan, Valkenboskade en Thomsonlaan. Dit kwam tot uiting in het traject met de klankbordgroep tijdens het opstellen van het mobiliteitsplan. Het enige onderzoek dat heeft plaatsgevonden met betrekking tot sluipverkeer is gebaseerd op een berekening in het verkeersmodel. Hierin is te zien (berekend) dat met het instellen van verplichte rijrichtingen een deel van de verkeersdruk in de wijk zich manifesteert op de wegen rondom de Bomenbuurt. Dit is dus voor een deel verkeer wat de wijk gebruikt als sluiproute om in eerste instantie drukke bottlenecks zoals een Goudenregenplein of Laan van Meerdervoort (deels) te ontlopen.

Hoe zit het met de Beeklaan? De bewoners die hier kwamen kijken gaven aan veel last te hebben van sluipverkeer.

De Beeklaan heeft vooral last van verkeer van ouders die hun kinderen op school afzetten en ophalen.  De drukte die hier ontstaat rondom deze schoolspitsen leidt tot overlast in de straat.

Wat is de status van het circulatieplan van een paar jaar geleden?

Het circulatieplan is niet naar de raad en het college gestuurd, en heeft dus geen officiële status.

Er werd toen ook gepraat over 1-richtingsverkeer. Gaat dat ook door?

Het is zeker een advies om in straten waar tweerichtingsverkeer niet past volgens het gemeentelijk beleid, eenrichtingsverkeer in te stellen.  In welke richting en hoe dient op een later moment verder uitgewerkt te worden. We kan immers niet zo zijn dat hele straten onbereikbaar worden.

We zijn nu steeds bezig met profielen, maar hoe maken we die goed inzichtelijk? Is het niet handiger om een lijstje met punten mee te geven, en dat de gemeente zelf aan de slag gaat met het tekenen?

We gaan straks bezig om de adviezen meer uit te schrijven in richtlijnen. Het tekenen van de profielen was deels om de adviezen aan te scherpen.

Wat zijn de effecten van deelmobiliteit in de wijk?

Uit een eerdere enquête (400+ deelnemers) blijkt dat men erg positief staar tegenover het toevoegen van deelmobiliteit staat (43%), echter blijkt dat maar een erg klein deel van de inwoners van de Bomenbuurt (14%) zou overwegen de auto weg te doen als er voldoende aanbod deelmobiliteit zou zijn. Wanneer deelmobiliteit goedkoper zou zijn dan de auto, is een kleine 21% bereid de auto weg te doen.

Toelichting van landschapsarchitect Klaas Hilverda

Klaas heeft gekeken welke adviezen er tot nu toe liggen en welke feedback er is gekomen van de buurt en het beraad. Op basis daarvan heeft hij een aantal aandachtspunten opgeschreven. Waar zijn nog keuzes te maken? En waar mogen de adviezen aangescherpt worden?

Smalle woonstraten

  • Zouden smalle woonstraten éénrichtingsverkeer moeten zijn?
  • Moet tweezijdig parkeren mogelijk zijn?
  • Alle smalle woonstraten éénrichtingsverkeer?​
  • Zou er een ondergrens van 4 bomen per 100 meter en een bovengrens van 7 bomen per 100 meter moeten komen?

Brede woonstraten

  • Willen we tweerichtingsverkeer houden?
  • En willen we tweezijdig parkeren houden?
  • Zou eenzijdig parkeren een alternatief kunnen zijn?
  • Gebouwd fietsparkeren. Hoeveel willen we daarvan? En hoe gaan we het beheren?
  • Zouden fietsbeugels afgewisseld met groen een alternatief kunnen zijn?

Brede woonstraten met middenberm

  • Opzet met middenberm respecteren​
  • Groen, spelen en verblijven toevoegen aan middenberm​
  • Willen we de doorsteken versmallen of dichtzetten​?
  • Willen we extra ruimte toevoegen aan de trottoirs ten behoeve van fietsparkeren? Dit zou wel een versmalling van de rijbaan kunnen betekenen.

Pleinen

  • Ontwerpsuggesties per plein​
  • Meer ruimte voor groen, spelen, ontmoeten en verblijven

Bijzondere plekken

  • Aandacht voor de structuur en opbouw van de wijk​
  • Maatwerk per plek

Aan de slag met de adviezen

Tijd om de laatste hand te leggen aan de adviezen. Deelnemers kiezen een straatprofiel om aan te werken, dat hoeft niet eentje te zijn waar je al eerder aan hebt gewerkt. Wat vind je goed aan het voorstel? En wat minder? De deelnemers konden voorstellen doen om op de poster te zetten. Het eindproduct komt op een grote poster waar de adviezen uitgeschreven op komen te staan. Elke groepje wijst iemand aan om de poster in drie minuten te presenteren.

Afsluiting

Tot slot was het tijd om te proosten op het mooie werk dat is verricht. Wie wil mag een toast uitbrengen, en wie zich daarin herkent proost mee. Er werd geproost op de Bomenbuurt, op de democratie en op een Bomenbuurtberaadborrel appgroep!

Hou mij op de hoogte

Mis niks en ontdek als eerste het laatste nieuws over je buurt! 🚀

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Schrijf mij in voor de nieuwsbrief





Geef mij een nieuwe code

Annuleren