Bekijk het verslag van bomenbuurtberaad bijeenkomst 4.
We beginnen dit verslag met het belangrijkste nieuws: de adviezen die uit het bomenbuurtberaad zijn gekomen.
39 deelnemers zijn deze dinsdagavond 26 november bij elkaar gekomen om de laatste hand te leggen aan de adviezen en deze te presenteren. De avond begint met een gezamenlijk diner. Daarna volgt een welkomstwoordje van dagvoorzitter Jonneke en een kleine check-in. Die bestaat uit een kort gesprekje met een mede-bomenbuurtberader waarmee je nog niet zo veel hebt gesproken. Hoe is het om hier vanavond weer te zijn? Wat is je stemming? En wat wil je vanavond graag doen of bereiken?
Hoe verder? Jonneke begint met een kleine blik om de toekomst. Wat gaat er gebeuren nadat de deelnemers vanavond de Europese School verlaten? In januari 2025 wordt het
Jonneke begint met een kleine blik om de toekomst. Wat gaat er gebeuren nadat de deelnemers vanavond de Europese School verlaten? In januari 2025 wordt het eindadvies opgeleverd. In het voorjaar van 2025 stuurt het college de plannen naar de gemeenteraad. De raad beslist welke plannen uiteindelijk doorgevoerd gaan worden. Medio 2025 worden de plannen omgezet in ontwerpen en in 2027 is het zo ver. Dan worden de riolen aangepakt en gaat de grote verbouwing beginnen.
Vanuit de deelnemers wordt gevraag in welke vorm het eindadvies opgeleverd gaat worden. Dit is meteen een mooi bruggetje naar het volgende punt: de schrijfgroep.
De schrijfgroep zorgt dat de adviezen worden voorzien van een inleiding en wellicht nog wat redactioneel werk zodat het verslag van het beraad is en compleet is. Bureau EMMA zorgt dat de groep een keer samenkomt en begeleidt de bijeenkomst. Meestal zijn dat er 2; een keer om de aanpak af te spreken en een keer om het af te stemmen en af te maken. In de schrijfgroep hebben zich opgegeven: Maarten, Peter, Cindy, Cocky en Daan.
Bij de vorige bijeenkomst kwamen er veel vragen over mobiliteit, Jonneke stelt daarom een paar vragen uit vorige bijeenkomsten direct aan mobiliteitsadviseur Bob Brekelmans.
Overdag, wanneer er geen betaald parkeren is, wordt er tussen de 20 en 30 procent van de bezette parkeerplekken in de Bomenbuurt bezet door mensen die niet uit de wijk komen. Het gaat hierbij dus om winkelend publiek en werknemers. Op het moment dat de parkeerdruk het hoogst is in de Bomenbuurt, namelijk de doordeweekse nacht, blijkt dat 0 procent van de geparkeerde auto’s afkomstig is van buiten de wijk. Dit wil zeggen dat de parkeerdruk 's nachts voornamelijk door bewoners zelf wordt veroorzaakt.
Hoewel overdag 20 tot 30 procent van de bezette parkeerplekken in gebruik is door bezoekers en werknemers, is dit op zich geen groot probleem, aangezien de hoogste parkeerdruk op de doordeweekse nachten wordt gemeten. Uit het recente parkeerdrukonderzoek van 2024 is een hoge parkeerdruk van 87 procent gemeten.
Wanneer de parkeerdruk boven de 90 procent komt, ontstaat een niet wenselijke situatie in overeenstemming met het huidige parkeerbeleid van de gemeente Den Haag. In zo’n geval moeten bewoners vaak meerdere rondjes rijden voor ze een parkeerplek vinden of verder weg parkeren dan gebruikelijk.
In het deel van de Bomenbuurt dat met de rioolvervanging wordt opgepakt zijn in totaal 2749 parkeerplekken aanwezig, dit is exclusief straten zoals de Fahrenheitstraat, Segbroeklaan, Groot-Hertoginnenlaan, Goudenregenstraat en Laan van Meerdervoort. Op het drukste moment, de doordeweekse nacht, was bij de laatste parkeerdrukmeting 87 procent van de parkeerplekken bezet. In de huidige situatie is er dus 3% over tot de bovengrens van 90%. Dit staat gelijk aan +/- 82 parkeervakken.
De gemeente werkt aan een nieuw parkeerbeleid voor de stad. Het nieuwe parkeerbeleid gaat het mogelijk maken om de parkeerdruk in de Bomenbuurt te verlichten. Zo kan bijvoorbeeld een vergunningenplafond worden geïmplementeerd. Zie ook RIS319386 “Voortgangsbrief uitvoering Parkeerstrategie 2024” voor meer informatie. In deze brief staat de werking van het vergunningenplafond en wat met de parkeerstrategie mogelijk wordt gemaakt verder toegelicht. Helaas kunnen we de effecten van de beschreven maatregelen nog niet volledig voorspellen.
Vanuit mobiliteit is het niet het doel om zoveel mogelijk parkeerplekken te verwijderen. Het doel van Operatie Bomenbuurt is om de straat terug te geven aan de wijk. Als inwoners wensen om parkeervakken om te zetten naar groen of speelruimte, wordt gekeken naar de mogelijkheden, maar dit heeft wel gevolgen voor bijvoorbeeld de parkeerdruk.
Als meer dan 90 procent van de parkeerplekken bezet is, kan het moeilijker worden om een parkeerplek te vinden. In dat geval is het wenselijk om maatregelen te treffen zoals een vergunningenplafond om verdere parkeerdruk tegen te gaan.
Parkeren kan geen beperkende factor zijn met betrekking tot wat inwoners graag terug willen zien in hun straat/wijk. Echter is het wel van belang om de consequenties van zo’n keuze mee te krijgen.
Het nieuwe parkeerbeleid met hierbij het vergunningenplafond en andere aanvullende maatregelen valt breder dan de Bomenbuurt. Dit is een afweging die door de stad en politiek moet worden gemaakt. Het advies kan wel expliciet worden gemaakt, maar de uitvoering ligt bij de politiek.
Jullie advies gaat naar de betrokken wethouders, zoals Robert Barker van openbare ruimte en Arjen Kapteijns van mobiliteit. Als het zwart op wit staat, moet de gemeente een antwoord formuleren.
De meldingen die de gemeente ontvangen heeft met betrekking tot sluipverkeer in de Bomenbuurt zijn met name gecentreerd rondom de Fahrenheitstraat, Ieplaan, Valkenboskade en Thomsonlaan. Dit kwam tot uiting in het traject met de klankbordgroep tijdens het opstellen van het mobiliteitsplan. Het enige onderzoek dat heeft plaatsgevonden met betrekking tot sluipverkeer is gebaseerd op een berekening in het verkeersmodel. Hierin is te zien (berekend) dat met het instellen van verplichte rijrichtingen een deel van de verkeersdruk in de wijk zich manifesteert op de wegen rondom de Bomenbuurt. Dit is dus voor een deel verkeer wat de wijk gebruikt als sluiproute om in eerste instantie drukke bottlenecks zoals een Goudenregenplein of Laan van Meerdervoort (deels) te ontlopen.
Verkeer is net als water! Het vindt altijd een weg.
De Beeklaan heeft vooral last van verkeer van ouders die hun kinderen op school afzetten en ophalen. De drukte die hier ontstaat rondom deze schoolspitsen leidt tot overlast in de straat.
Het circulatieplan is niet naar de raad en het college gestuurd, en heeft dus geen officiële status.
Het is zeker een advies om in straten waar tweerichtingsverkeer niet past volgens het gemeentelijk beleid, eenrichtingsverkeer in te stellen. In welke richting en hoe dient op een later moment verder uitgewerkt te worden. We kan immers niet zo zijn dat hele straten onbereikbaar worden.
We gaan straks bezig om de adviezen meer uit te schrijven in richtlijnen. Het tekenen van de profielen was deels om de adviezen aan te scherpen.
Uit een eerdere enquête (400+ deelnemers) blijkt dat men erg positief staar tegenover het toevoegen van deelmobiliteit staat (43%), echter blijkt dat maar een erg klein deel van de inwoners van de Bomenbuurt (14%) zou overwegen de auto weg te doen als er voldoende aanbod deelmobiliteit zou zijn. Wanneer deelmobiliteit goedkoper zou zijn dan de auto, is een kleine 21% bereid de auto weg te doen.
Klaas heeft gekeken welke adviezen er tot nu toe liggen en welke feedback er is gekomen van de buurt en het beraad. Op basis daarvan heeft hij een aantal aandachtspunten opgeschreven. Waar zijn nog keuzes te maken? En waar mogen de adviezen aangescherpt worden?
Smalle woonstraten
Brede woonstraten
Brede woonstraten met middenberm
Pleinen
Bijzondere plekken
Tijd om de laatste hand te leggen aan de adviezen. Deelnemers kiezen een straatprofiel om aan te werken, dat hoeft niet eentje te zijn waar je al eerder aan hebt gewerkt. Wat vind je goed aan het voorstel? En wat minder? De deelnemers konden voorstellen doen om op de poster te zetten. Het eindproduct komt op een grote poster waar de adviezen uitgeschreven op komen te staan. Elke groepje wijst iemand aan om de poster in drie minuten te presenteren.
Tot slot was het tijd om te proosten op het mooie werk dat is verricht. Wie wil mag een toast uitbrengen, en wie zich daarin herkent proost mee. Er werd geproost op de Bomenbuurt, op de democratie en op een Bomenbuurtberaadborrel appgroep!
Mis niks en ontdek als eerste het laatste nieuws over je buurt! 🚀