Ze zouden het gaan hebben over wandelen, fietsen, rijden, parkeren en deelvervoer in de Bomenbuurt. En hoe we kunnen zorgen voor een aantrekkelijke en goed functionerende buitenruimte. Alles kost ruimte, maar hoe verdelen we die optimaal?
Belangen
De aanwezigen werden uitgenodigd om een kaartje te pakken met een onderwerp. Denk aan pakketbussen, fietsenstallen, bakfietsen, auto’s, deelvervoer of groene straat. De één koos voor meer veiligheid voor kinderen – of zichzelf door achteruitrijdende pakketbusjes –, de ander pakte het kaartje met ‘meer groen in de straat’. Weer een andere buur koos voor ‘parkeren’, omdat ze haar auto niet kwijt wil maar ook het parkeerprobleem ziet. Ondanks de verschillende belangen, zag iedereen dat gedragsverandering nodig was om tot een fijne wijk voor alle Bomenburen te komen.
Vanuit de gemeente én vanuit de buurt bestaat de wens om de wijk anders in te richten. Omdat volgend jaar de rioleringsvervanging start en de boel op de schop gaat, is dat hét perfecte moment voor een herinrichting van de buurt. Om budget hiervoor te krijgen bij de nieuwe gemeenteraad – zo’n 12 miljoen is er nodig voor 8 jaar – maken we met Operatie Bomenbuurt een Plan van Aanpak. Het
Mobiliteitsplan is een onderdeel, en daar komt deze klankbordgroep bij kijken. Samen met specialisten – binnen en buiten de gemeente – maken zij het Mobiliteitsplan.
Belangrijk bij het Mobiliteitsplan is de volgende prioritering vanuit de gemeente: de voetganger krijgt de 1e plek, dan fietser, dan ov, dan
Mobility as a Service en als laatste de eigen auto. Dat is heel anders dan hoe het nu geregeld is in de Bomenbuurt. En dat betekent dat er veel in de wijk kan gaan veranderen. Maar dat moeten we wel met z’n allen willen. Daarmee bedoelen we niet dat iedereen het hier mee eens moet zijn, maar wel dat het gezamenlijk belang telt. De klankbordgroep is de waakhond van dit belang.
Vragenlijst Verkeer
Terug naar de avond. Sören Blankers van verkeerskundig adviesbureau DTV presenteerde de resultaten van de Vragenlijst Verkeer. Op straat zien we dat het heel druk en vol is. Opvallend is dat 15% autobezitters méér dan 1 auto heeft. Tja dan gaat het snel met die ruimte. Maar… er liggen ook kansen om plek te maken: de Bomenbuurt blijkt positief over deelvervoer.
Ideeën
Toen werd het tijd om op te splitsen. In 3 groepen gingen de leden van de klankbordgroep aan de slag met de problemen en met wat er belangrijk is voor de Bomenbuurt.
Groep één kwam met ideeën om de Bomenbuurt autoluw te maken. Dat was best ingewikkeld. “Je moet echt verleiden om elders (bijvoorbeeld bij het ziekenhuis) de auto te parkeren,” werd er geroepen. Daarnaast kwam de optie “Wellicht parkeren onder het goudenregenplein” aan bod. En het idee om “de parkeervergunning duurder te maken” viel ook. Als laatste keken deze Bomenburen naar wat er gebeurt in de wijk en zochten naar plek voor meer ontmoeting, hoeken voor groen en leefbaarheid.
De volgende groep kwam tot de conclusie dat sluipverkeer niet echt het grote probleem is in de wijk wanneer we het hebben over autodrukte. Eenrichtingsverkeer zou wél helpen om dit meer behapbaar te maken. Met een kaart werd inzichtelijk dat eigenlijk alle straten – behalve de hele brede – éénrichtingsverkeer nodig hadden. Daarnaast zochten ze naar straten waar er geen ruimte was voor kinderen. Stel dat schoolpleinen semi-openbaar worden om te spelen? Ook werd nog het idee bedacht om ’s avonds bij scholen en bedrijven te parkeren voor Bomenburen.
De laatste groep bekeek alles per locatie. Zo werd het Kastanjeplein gekenmerkt als gevaarlijke plek waar echt een afsluiting moest komen en ontstond het idee om het Thomsonplein mooier te maken. Voor de Thomsonlaan opperden ze om de parallelstrook parkeren op te heffen voor andere dingen, denk aan fietspaden. Ook de veiligheid rondom alle scholen moest worden verbeterd, zoals fietsroutes en -parkeren. Misschien fiets- en hoofdroutes loskoppelen met een fietsbrug over de Valkenboskade?
Genoeg stof om nog verder over na te denken dus. We zijn benieuwd wat de tweede werksessie op 19 april brengt!